Keropok Lekor

Tuesday, October 14, 2008

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini saya masak keropok lekor.Pertama sudah tentulah sebab nak makan.Kedua sebab nak balas pinggan mangkuk jiran-jiran yang dah lama bertapa kat dapur saya tu.

Keropok lekor yang saya masak ni takdelah sama dengan keropok lekor yang dijual kat Terengganu atau Kelantan.Tapi kira oklah sebagai pelepas rindu saya kat keropok lekor ni.Resepi ni saya ambil dari satu laman web.Saya dah lupa nama laman web tu.Tapi resepi ni memang sesuai sekali untuk saya yang berada jauh dari Malaysia.Sekurang-kuramg dapat juga merasa keropok lekor.

Bagi saya rasa keropok lekor ni lebih kurang sama je yang kat Malaysia.Mungkin teksturnya saja agak lembut.

Saya akan tinggalkan resepi keropok lekor ni yang telah saya ubah mengikut bahan-bahan yang ada kat Jordan.Jadi,kepada sesiapa yang nak rasa keropok lekor,teringin atau mengidam atau sebagainya.Bolehlah cuba resepi yang mudah ni.


Bahan-bahan(untuk 3 org)
1 Tin Sardin Milo(ambil isinya)
3 sudu besar tepung jagung
3 sudu besar tepung gandum
garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng
air(jika perlu)<---macam makan ubat je..

Cara-caranya
Campurkan semua bahan-bahan tadi kecuali air dan uli sehingga sebati.
Jika keras tambahkan sedikit air
Jika lembut tambahkan tepung gandum atau tepung jagung.

Uli dan gentelkan bahan uli tadi menjadi bentuk keropok lekor.
Selepas itu,potong keropok lekor ikut citarasa masing-masing.
Goreng dalam minyak yang panas sehingga kuning-kekuningan.
Sedia dihidang.

Selamat Mencuba.



1 rasa terhikayat:

  1. assalamualaikum...
    ceh..ptotle xkuar2 stdy lg,tperap dlm bilik tls resepi rpnye...
    dh la 2 k.husna!!!moh stdy kt luar ni!!!!
    patho2!!
    [pdhl yg tukang tls ni buku je ats meja 2,dok dpn lappy lg..bsame almond londonku!!hehe]