Menanti Pasti

Sunday, December 20, 2009

Untuk beberapa ketika ini,berita mengenai kematian bagaikan bersahut-sahutan.Sejak dari awal tahun ini hinggalah sekarang,ia bagaikan tidak pernah lekang dari telinga.Tahun ini saja sudah beberapa orang saudara mara saya meninggal.Bila menerima berita kematian yang melibatkan orang sekeliling,terasa mati itu sangatlah dekat dengan kita.

Saya masih ingat ketika kecil-kecil dulu saya seorang yang sangat suka berfikir yang bukan-bukan bila saya keseorangan.Saya berfikir mengenai umur saya pada masa itu baru 10tahun, selepas itu 20tahun,selepas itu 40tahun dan alih-alih dah pun sampai 6otahun.Selepas itu mati.Bila fikirkan mengenai mati,saya terus gelisah sampai kadang-kadang saya sesak nafas.Padahal masa itu saya masih belum faham dengan sepenuhnya pada hakikat kematian.Memang manusia bila sebut saja pasal mati semuanya akan gelisah.

Tapi kita selalu mendengar dari dialog-dialog drama swasta di kaca tv yang diucapkan oleh watak yang kononnya jahat memperlekehkan mengenai kematian

"Kau tak payahlah jaga tepi kain aku.Kubur kita masing-masing"

Itulah manusia.Angkuh dengan dosa.Kalaulah dialog tu diucapkan pada saya ingin saja saya balas.

"Sebab kubur masing-masinglah aku nak tolong sekarang.Kalau kubur sama-sama tu boleh lah jugak sama-sama tolong masa tu."

Tapi ada senior saya cakap yang dia akan balas macam ni.

"Yelah aku bimbang ler dibuatnya kubur kau sebelah aku,tak pasal-pasal aku yang kena dengar semua jeritan-jeritan kau."

Hehe.

Ada satu lagi kata-kata dari senior saya yang sampai hari ini membuat saya sangat insaf bila memikirkannya.

"Pernah tak kadang-kadang kita terfikir..masa kita tengah tampar nyamuk ke,picit semut ke tetiba tangan kita berselisih dengan malaikat maut yang nak cabut nyawa nyamuk ngan semut tu?..tau tak betapa dekatnya malaikat maut tu dengan kita?.."

Saya pernah terbaca yang dalam satu hari,malaikat maut akan datang menjenguk kita sebanyak 7 kali.Waallahuallam sama ada betul ataupun tidak.Tapi kalaulah betul,entah apalah yang kita tengah lakukan masa dia datang menjenguk itu?

-cukuplah mati sebagai peringatan untuk kita-


p/s-kadang2 rasa nak tersenyum jgk bila ingatkan orang akan marah pada saya bila saya menggunakan 'mati' dlm perckpn sy bukan meninggal dunia.cthnya 'bila dia mati?'.katanya nmpk tak sopan..tapi maaflah yer kwn..kalau kat kelate memg mcm tu kita org guna..tak guna meninggal dunia ni..

1 rasa terhikayat:

  1. salam ziarah..

    saya pun org kelate gak tapi x reti nak kecek kelate laa..hehe..

    seringkali kita mendengar ungkapan sedemikian "kau orang lain, aku org len..kubur masing-masing"

    tapi kena kita tak berfikir ye..orang lain jugalah yang menggali kubur kita nanti..

    p/S : jaga tepi kain memang perlu.. buka jaga dalam kain.. bahaya pulak..huhu