Yang memandang

Saturday, December 13, 2008

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..selesai sudah majlis Jom Korban.Satu helaan nafas yang panjang saya luahkan.Mungkin pengarah dan timbalannya lebih-lebih lagi leganya.Sejuta kemaafan saya pohon atas segala kekurangan terutama dalam bahagian pengurusan makanan majlis tersebut.Kami cuba merancang yang sebaiknya.Tapi jika ada cacat celanya,harap dapat dimaafkan.InsyaAllah segala kekurangan itu akan kami baiki.

Sebenarnya saya agak kecewa sebab saya tidak sempat habis menonton teater ADHA pada malam itu yang mana rata-rata sahabat saya mengatakan teater itu amat cemerlang persembahannya.Jadi harapnya selepas ni,kalau ada AJK pelaksana yang merakam teater tersebut,bolehlah di uploadkan supaya orang yang ketinggalan menonton teater tersebut contohnya seperti saya ini boleh juga mengambil manfaatnya.

Bercerita mengenai majlis tersebut,tetiba saya teringat satu kejadian.Dalam saya tengah sibuk menguruskan makanan,tetiba seorang sahabat saya menegur saya.

'Kak husna..nampak tak?'

Saya berpaling kearah benda yang ingin ditunjuk sahabat saya itu.Ye saya nampak.Saya lihat.Tapi saya hanya tersenyum.Hanya hati saya yang berbicara.Tangan saya terus tekun melakukan kerja.Seperti biasa,dan selalunya,saya hanya memandang.Tanpa apa-apa tindakan.

Bila pulang ke rumah,sahabat arab saya asyik bercerita betapa gembiranya dia hari ni sebab dapat hadir ke majlis tersebut.Dia bercerita yang dia sempat berbual dengan Ustaz Sulaiman,Ustaz Mujahid dan ayah k'zai sendiri.Saya tahu sahabat saya yang seorang ni peramah orangnya.Kalau tidak,masakan dia mempunyai ramai kawan dalam kalangan pelajar Malaysia sama ada dalam kalangan akhwat mahupun syabab terutama dalam batch saya.

Kadang-kadang saya menegur juga tentang sifat ramah-tamahnya itu yang terkadang bagi saya akan menimbulkan fitnah terhadap dirinya.Saya sayangkan dia dan saya tidak mahu orang memandang serong kepadanya.Saya tahu niat sahabat saya yang sebenarnya.Dia hanya cuba berbaik-baik dengan semua orang Malaysia bukan saja dengan akhawat bahkan dengan syabab juga.Tapi tak semua orang akan memandang dengan pandagan yang sama.Kerana mata manusia mempunyai seribu satu cara memandang.

Saya tak salahkan orang yang memandang dan tak salahkan juga ramah sahabat saya.


Wallahu3alam.

2 rasa terhikayat:

  1. ak faham..
    tapi..
    mata yg memandang...
    tak sama dengan hati yg melihat...
    tak serupa dengan akal yg memikirkan...(ape yg ak mengarut ni....)

  2. ye..semua takkan sama..kerna kita berbeza..(erk..apa yg ak mengarut jgk ni?)