Cerita-cerita

Tuesday, August 19, 2008

Bismillahirrahmanirrahim

Selawat dan Salam keatas junjungan mulia
Rasulullah SAW,keluarga dan sahabat-sahabat baginda.

Hampir satu bulan saya tak menulis.Bukan tidak ada cerita yang hendak ditulis.Dan bukan juga masalah ketiadaan internet di rumah untuk saya mengupdate blog ni.Malah alhamdulillah internet kat rumah saya agak laju.Hmm..Bukan agak kot.Memang laju.Tapi mungkin saya terlalu menghargai masa saya bersama keluarga yang mana membuatkan saya jarang online.Kalau ada orang hantar sms pun,lepas 3 hari baru saya balas.Hp saya duk merata-rata tempat.Memang family lah semuanya.

Hari ni dah hampir 3 hari saya tiba di Jordan.Terasa sangat sekejap je.Terasa baru semalam saya balik ke Malaysia.Terasa baru semalam saya tengok wajah umi dan ayah saya.Terasa baru semalam saya mendengar cerita adik-adik saya.Terasa baru semalam saya masak kat dapur saya.Semuanya bagaikan sekelip mata.Dan kenyataanya,saya dah ada kat Jordan sekarang.



Semalam saya sempat chatting dengan adik saya Mustaqim yang berada di Tahun 4 sekarang.Sayu jer hati ni bila dia cakap yang dia rindukan saya.Dia nak saya balik Malaysia.Dia kata tak puas lagi main dengan kak long.Yang abangnya Muzaffar,siap merah-merah mata lagi.Adik-adikku..terharunya kaklong ni.




Alhamdulillah, walaupun sebulan balik ke Malaysia,banyak jugak benda yang saya dapat lakukan selain tidur bangun dan makan bak kata umi saya. Sebelum balik Malaysia adalah jugak berjanji dengan kawan-kawan saya.Nak buat itulah.Nak buat ini lah.Tapi bila dah tiba Malaysia,masing-masing nampaknya lebih suka habiskan masa dengan keluarga.Dan semuanya hanya tinggal rancangan dan cadangan semata-mata.

Walaubagaimanapun Alhamdulillah, pada cuti yang lepas saya sempat 2 kali ke kuliah jumaat yang diadakan setiap minggu di tengah-tengah bandar Kota Bharu yang mana kuliah ini disampaikan sendiri oleh Menteri Besar Kelantan. Memang dah lama sangat saya tak pergi sana.Tambah-tambah bila dah belajar kat luar ni. Bagi saya kuliah ni sangat unik. Ia diadakan di tengah-tengah bandar Kota Bharu,di atas jalan tar,ditepi bangunan-bangunan,di hadapan kedai-kedai yang mana semuanya berselerak dengan manusia yang rohaninya dahagakan ilmu.Dari kanak-kanak hinggalah ke warga tua.Mereka datang dari seluruh pelusuk Kelantan,berkumpul semata-mata untuk mendengar kuliah yang akan disampaikan oleh Menteri Besar mereka.Saya terasa takjub dan bangga dengan budaya ini.







Walaupun sekarang saya dah balik Jordan,Alhamdulillah saya masih jugak dapat dengar kuliah tu yang mana sekarang telah diuploadkan di youtube. Mungkin sesiapa yang berminat nak dengar,boleh ler klik disini

Sebelum pulang ke Malaysia, saya juga sempat ke sekolah lama saya,Maahad Muhammadi(P) bersama 3 orang rakan yang lain dari Jordan dan 6 dari Mesir untuk sesi ramah mesra bersama pelajar tingkatan 3,4 dan 5. Melalui program ini kami mengambil peluang memperkenalkan Jordan dan Mesir kepada mereka dengan kursus-kursus yang ditawarkan di Jordan dan Mesir. Alhamdulillah ramai juga yang berminat untuk datang ke JUST yang mana selama ni mereka masih samar-samar untuk menyambung pelajaran ke Jordan. Sememangnya memang niat kami untuk menambahkan lagi komuniti pelajar MMP di Jordan ni yang mana masih kurang berbanding dengan Mesir yang sememang dikatakan ber'sepah' dengan pelajar maahad..hehe..ayat..

1 rasa terhikayat:

  1. salam wa rahmah rabbi

    'bersepah'?
    amboi ayat..

    tp ape pon
    kualiti bkn shj kuantiti..

    smg maahadianz menjadi pemangkin generasi madani..

    ceh, ayat..