its all about 'klasik'

Saturday, August 02, 2008

bismillahirrahmanirrahim

Dan dengan tetiba malam ni hati ni rasa sayu jer..tetiba teringat pulak kat umi ayah dan adik-adik kesayangan kat mesia nuh..walaupun memang tetiap hari ber'skype'2an..namun rasa sayu tetap ada..

Jadi sempena kesayuan ini..dengan tetiba ..teringat lagu tema sepanjang duk kat Jordan ni..senandung rindu..lagu ni bergenre klasik..dan popular pada tahun 50an dahulu..dikala saya masih tak tahu kat mana....saya pun tak pasti kenapa saya tersangat suka dengan lagu ni..bukan..saya tak pasti kenapa saya sangat suka kesemua lagu klasik..sememangnya saya seorang penggemar lagu klasik..entah kenapa saya dan klasik terasa sangat serasi..

Mungkin saya merasakan kejujuran yang ada pada lagu klasik berbanding lagu-lagu sekarang..termasuk sesetengah nasyid..lirik lagu klasik juga berlainan dengan lagu-lagu sekarang..yang hanya banyak merintih sayu..ditinggalkan kekasih..dikhianati kekasih..kecewa dengan kekasih..dan macam-macam lagi..

Saya rasa bukan lagu klasik jer yang saya suka..tapi kesemua benda yang klasik..contohnya..buku-buku cerita klasik..kawan saya pernah cakap saya gila sebab menghabiskan naskah hikayat panji semirang yang sememang bahasanya sangat lah susah untuk difahami...memang lama jugak untuk saya habiskan buku hikayat tu..sebab bahasanya yang berbelit-belit,berkias-kias..dan terdapat banyak perkataan-perkataan lama yang tak pernah saya dengar..

Selain daripada hikayat Panji Semirang,terdapat jugak buku-buku hikayat lain dan antara yang popular adalah Hikayat Malim Demang..apa yang saya suka dari buku-buku ini adalah gaya bahasanya yang sangat indah..setiap cerita yang ditampilkan pasti akan didatangkan sekali dengan gurindam yang bahasanya sangat berkias..

yang tempang datang bertongkat,
yang buta teraba-raba,
yang pekak asyik bertanya,....

dan selanjutnya..saya dah lupa..

Tapi sekarang sangat susah bagi saya untuk mencari buku- buku sebegini..dan saya jarang jumpa penulis-penulis sekarang yang menulis dengan gaya bahasa klasik..tapi baru-baru ini saya terbaca satu novel karya Faisal Tehrani iaitu 1515 yang mengisahkan seorang srikandi yang bernama Tun Nyemah Mulya yang berjuang menentang penjajah Portugis ketika kejatuhan Melaka..dalam novel tersebut dimasukkan jugak unsur-unsur gaya bahasa klasik..walaupun tidak lah keseluruhan novel itu..tapi sedikit sebanyak ada ler jugak gaya bahasa klasik tu..

Bercerita pasal klasik ni..seorang sahabat saya pernah cakap mengenai saya yang gila benda-benda klasik ni..

"husna..aku sero mu ni saloh masuk tahun ler..mu patut lahir tahun lain"

Saya ketawa besar bila dengar dia cakap camtu dan hanya menggeleng-ngelengkan kepala saya.
Takpelah..mungkin dia tak faham jiwa saya ni..

Hmm..kenapa dengan tetiba jauh pulak saya melalut ni..




Jika senja dah menghilang
alam pun kelam terkenang olehku
ayah ibu kampung dan halaman
masa aku sedang dalam timangan

Jika sudah larut malam
hati tak tenteram gelisah merindu
ayah ibu kampung dan halaman
masa lalu ku teringat selalu

ingin terbang sayapku tak ada
semakin dikenang menyesakkan dada
tanjung katung airnyalah biru
semakin ku renung semakin terharu

Jika aku rasa rindu
risau hatiku kurenung selalu
langit biru disana bertemu
ayah ibu kampung dan halamanku

ingin terbang sayapku tak ada
semakin dikenang menyesakkan dada
tanjung katung airnya biru
semakin ku renung semakin terharu

-senandung rindu-
-nona asiah-
-klasik melayu-

0 rasa terhikayat: